Thursday, January 6, 2011

INDAHNYA DIRI MENJADI MAWAR BERDURI

Aromamu harum mewangi.. kelopakmu merah menawan.. namun berpagarkan duri.. demi mempertahan hakikat keindahan.. mekarlah dirimu di taman Islam..








Andai diriku dapat mencontohi sepenuhnya watak Khazinatul Asrar dalam novel seindah mawar berduri. Subahanallah, indahnya ku rasakan. Aku menagis kerana aku rindu saat di sekolah dahulu, sangat menjaga pergaulan . Rasa malu untuk bergaul dengan lelaki. Tiada mulut-mulut ingin mengata kepadaku.. Kini walaupun sifat itu masih berada di dalam diriku, tapi racun yang ku terima dari sahabat-sahabat. Ada yang mengatakan aku sombong!. malah ada yang ingin ambil kesempatan!..Aku sedih tapi apakah dayaku... Ku hanya insan biasa dan pasti sesuatu yang berlaku ada maksudnya tersendiri...


Sebenarnya bagiku, menjadi seorang muslimah sangat indah dan unik. Tiada rasa terbeban bagiku bila digelar muslimah walaupun banyak batas-batas yang perlu dijaganya. Setiap perlakuan mestilah dimulai dengan wujudnya perasaan malu!. Kerana malulah yang menjadi hiasan pakaian diri seseorang sebagai muslimah.


Kini bila ku berfikir kembali, ku ingin utamakan dahulu pandangan Allah terhadapku dan ku cuba untuk mengurangkan pandangan manusia terhadapku. Sudah ku mersakan, pandangan manusia tidak semua membawa kepada mulianya pandangan Allah. InsyaAllah, akan ku usahakan yang terbaik untuk diriku menjadi seindah mawar berduri.






“JADILAH SEKUNTUM BUNGA MAWAR YANG INDAH BERPAGARKAN DURI. JANGAN BIARKAN DIRIMU MENJADI SEBARANGAN BUNGA YANG TETAP JUGA INDAH TAPI SAYANG, TIDAK BERDURI. APABILA TIADA DURI, TIADA LAGI BENTENG YANG BOLEH MELINDUNGI KEINDAHAN SI BUNGA DARIPADA SEWENANG-WENANGNYA DIKHIANATI. LANTAS, TERCEMARLAH KEINDAHAN DAN MURAHLAH NILAINYA. DURI MAWAR ITULAH YANG DIIBARATKAN DENGAN PERBATASAN AURAT, AKHLAK DAN AL-HAYA’. JADILAH SEINDAH MAWAR BERDURI. KELAK, AKAN MENGUNDANG KEKAGUMAN DI HATI SANG KUMBANG HINGGAKAN SANG KUMBANG BERFIKIR BEBERAPA KALI UNTUK MENDEKATINYA”

No comments:

Post a Comment