Tuesday, August 16, 2011

PULUT SAMBAL

Masakan adalah satu hobi bagi saya. Ibu saya merupakan chef yang paling profesional dan kalau boleh saya sendiri ingin menjadi seperti ibu. Setiap orang yang merasakan masakan ibu, pasti mereka cakap sedap dan minta resepi darinya. Bagusnya kalau saya pandai masak seperti ibu saya, tapi saya tak putus asa dan terus didik oleh ibu dalam dunia masakan. Bilalah saya nak semahir ibu!!!!.

Resepi kali ini adalah pulut bersambal ikan ataupun dikenali sebagai pulut serunding ikan. Bagaimana cara nak membuatnya???. Jom di bawah ini saya beritahu bahan dan cara untuk menyediakannya.



Bahan-bahannya

Kelapa - diparut
Ikan selayang
Halba
Bawang merah - ditumbuk
Lada hitam - ditumbuk
Halia - ditumbuk
Garam
Gula

Pulut
Air

Cara-caranya buat sambal ikan

1. Rebus ikan selayang dan setelah masak, ambil isinya dan tumbuk.
2. Setelah itu, gaulkan kesemua bahan di dalam besen.
3. Ambil kuali dan masukan sesemua....Goreng sampai kekuningan..

Cara-cara masak pulut

1. Basuh beras pulut dan masukkan air.. pastu masak lah.. mudah dan senang kan
2. setelah masak..buatlah bentuk bulat-bulat dan gaul sekali bersama sambal.. siap untuk dimakan..

KALAU BELI 3 = RM 1
KALAU BUAT SEDAP, BERKHASIAT DAN RAMAI YANG BOLEH MAKAN
SELAMAT MENCUBA

ANIZA IBRAHIM

No comments:

Post a Comment